536 lines
21 KiB
TeX
536 lines
21 KiB
TeX
\documentclass[a4paper]{article}
|
||
\usepackage[T1]{fontenc}
|
||
\usepackage[polish]{babel}
|
||
\usepackage[utf8]{inputenc}
|
||
\usepackage{amsmath}
|
||
\usepackage{adjustbox}
|
||
\usepackage{longtable}
|
||
\usepackage{siunitx}
|
||
\title{Obliczenia naukowe - Lista 1}
|
||
\author{Jacek Poziemski 272389}
|
||
\date{27.10.2024}
|
||
\begin{document}
|
||
\maketitle
|
||
|
||
\textbf{Zad. 1}
|
||
|
||
Wyznaczanie iteracyjnie epsilonów maszynowych, liczb maszynowych
|
||
$eta$ i maksymalnych wartości dla wszystkich dostępnych typów
|
||
zmiennopozycyjnych zgodnych ze standardem IEEE 754.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Epsilon maszynowy}
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Epsilon maszynowy to najmniejsza wartość dla danego typu
|
||
zmiennopozycyjnego, dla której spełniona jest następująca
|
||
nierówność: $1.0 + \varepsilon > 1.0$. Innymi słowami,
|
||
jest to wartość, która po dodaniu do liczby da nam następną
|
||
liczbę po niej. Epsilon maszynowy jest odwrotnie proporcjonalny
|
||
do precyzji typu zmiennopozycyjnego, w którym operujemy.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Epsilon liczę zaczynając od wartości $1.0$ dla danego typu i
|
||
dzieląc ją przez $2.0$ dopóki $1.0 + \frac{\varepsilon}{2.0} > 1.0$.
|
||
Podzielenie $\varepsilon$ przez $2.0$ w warunku pętli powoduje
|
||
wyjście z pętli po otrzymaniu najmniejszej wartości,
|
||
dla której warunek jest spełniony.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Porównanie wartości $\varepsilon$ liczonych iteracyjnie,
|
||
za pomocą funkcji $eps()$ z Julii oraz z headera
|
||
$\langle float.h \rangle$ biblioteki standardowej języka C:
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
Typ zmiennopozycyjny & Wartość wyznaczona iteracyjnie & $eps()$ & $\langle float.h \rangle$ \\ \hline
|
||
Float16 & 0.000977 & 0.000977 & — \\
|
||
Float32 & 1.1920929e-7 & 1.1920929e-7 & 1.1920929e-07 \\
|
||
Float64 & 2.220446049250313e-16 & 2.220446049250313e-16 & 2.220446049250313e-16 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Brak wartości Float16 dla headera $\langle float.h \rangle$
|
||
wynika z braku 16-bitowego typu zmiennopozycyjnego w standardzie języka C.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Wartości wyliczone iteracyjnie są identyczne do tych z
|
||
bibliotek standardowych języków Julia i C, więc jeśli ufamy
|
||
twórcom tych języków, metoda iteracyjna jest wystarczająco dokładna.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Liczba maszynowa eta}
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Liczba maszynowa eta to najmniejsza zdenormalizowana
|
||
wartość dla danego typu zmiennopozycyjnego większa od $0.0$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Liczbę eta liczę podobnie do liczby maszynowej epsilon –
|
||
zaczynam od wartości $1.0$ i dzielę ją przez $2.0$ dopóki
|
||
warunek $\frac{\eta}{2.0} > 0.0$ jest spełniony.
|
||
Tak samo jak poprzednio podzielenie $\eta$ przez $2.0$
|
||
powoduje wyjście z pętli po otrzymaniu najmniejszej
|
||
wartości, dla której warunek jest spełniony.
|
||
|
||
Porównanie wartości $\eta$ liczonych iteracyjnie, za
|
||
pomocą $nextfloat(0.0)$ z Julii oraz wartościami zwróconymi
|
||
przez funkcję $floatmin()$ dla danego typu zmiennopozycyjnego:
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
Typ zmiennopozycyjny & Wartość wyznaczona iteracyjnie & $nextfloat(0.0)$ & $floatmin()$ \\ \hline
|
||
Float16 & 6.0e-8 & 6.0e-8 & 6.104e-5 \\
|
||
Float32 & 1.0e-45 & 1.0e-45 & 1.1754944e-38 \\
|
||
Float64 & 5.0e-324 & 5.0e-324 & 2.2250738585072014e-308 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Wartości wyliczone iteracyjnie są identyczne do tych
|
||
zwróconych przez funkcję $nextfloat(0.0)$, ale $floatmin()$
|
||
zwraca wartości o wiele większe. Jest tak dlatego, że ta
|
||
funkcja zwraca wartości znormalizowane, a metoda iteracyjna
|
||
i funkcja $nextfloat(0.0)$ zwracają wartości zdenormalizowane
|
||
- takie, których cecha składa się z samych bitów 0.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Maksymalne wartości}
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
Wartość maksymalną dla danego typu zmiennopozycyjnego
|
||
liczę zaczynając od $1.0$ dla tego typu. Następnie
|
||
mnożę tą wartość przez $2.0$ dopóki $max \cdot 2.0 < \infty$
|
||
(sprawdzam tę nierówność korzystając z funkcji $isfinite()$).
|
||
Osiągnięta w ten sposób wartość niekoniecznie jest maksymalna,
|
||
żeby to zmienić tworzę pomocniczą zmienną $x$, której na początku
|
||
przypisuję wartość $\frac{max}{2.0}$. Następnie, dopóki
|
||
$max + x < \infty$ dodaję $x$ do $max$ i dzielę $x$ przez $2.0$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
W przypadku gdyby w ostatniej iteracji pierwszej pętli $max$
|
||
nie był maksymalny, ale $max \cdot 2.0$ był nieskończony,
|
||
zostało nam co najwyżej $max \cdot 2.0 - \varepsilon$ do
|
||
"`dopełnienia"'. Zaczynamy to "`dopełnianie"' od $\frac{max}{2.0}$
|
||
– wiemy, że $max + max = max \cdot 2.0$ będzie nieskończone.
|
||
W każdej iteracji dodajemy $x$ do $max$ i dzielimy $x$ przez $2.0$.
|
||
W ten sposób "`dopełnimy"' $max$ do końca i otrzymamy
|
||
rzeczywistą wartość maksymalną.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Porównanie wartości maksymalnych liczonych iteracyjnie,
|
||
za pomocą funkcji $floatmax()$ z Julii oraz z headera
|
||
$\langle float.h \rangle$ biblioteki standardowej języka C:
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
Typ zmiennopozycyjny & Wartość wyznaczona iteracyjnie & $floatmax()$ & $\langle float.h \rangle$ \\ \hline
|
||
Float16 & 6.55e4 & 6.55e4 & — \\
|
||
Float32 & 3.4028235e38 & 3.4028235e38 & 3.4028235e+38 \\
|
||
Float64 & 1.7976931348623157e308 & 1.7976931348623157e308 & 1.7976931348623157e+308 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Brak wartości Float16 dla headera $\langle float.h \rangle$
|
||
wynika z braku 16-bitowego typu zmiennopozycyjnego w standardzie języka C.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Wartości wyznaczone iteracyjnie są identyczne do tych
|
||
zwróconych przez $floatmax()$ jak i tych z headera
|
||
$\langle float.h \rangle$ z biblioteki standardowej języka C.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 2}
|
||
|
||
Eksperymentalne sprawdzenie słuszności twierdzenia Kahana dla
|
||
wszystkich typów zmiennopozycyjnych dostępnych w języku Julia.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Twierdzenie Kahana mówi, że epsilon maszynowy można
|
||
uzyskać w następujący sposób: $\varepsilon = 3(4/3 - 1) - 1$.
|
||
Aby sprawdzić wyniki korzystam z funkcji
|
||
$eps()$ z biblioteki standardowej Julii.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Porównanie wartości epsilonu maszynowego liczonego za
|
||
pomocą twierdzenia Kahana oraz za pomocą funkcji $eps()$:
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
Typ zmiennopozycyjny & Twierdzenie Kahana & $eps()$ \\ \hline
|
||
Float16 & -0.000977 & 0.000977 \\
|
||
Float32 & 1.1920929e-7 & 1.1920929e-7 \\
|
||
Float64 & -2.220446049250313e-16 & 2.220446049250313e-16 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Dla typu $Float32$ wartości są identyczne, dla typów
|
||
$Float16$ i $Float64$ wartości różnią się znakiem –
|
||
twierdzenie Kahana daje nam wartości ujemne. Wynika
|
||
to z definicji typów zmiennoprzecinkowych i rozwinięcia
|
||
liczby $4/3$ binarnie – $1.(10)$. Typy $Float16$, $Float32$ i
|
||
$Float64$ mają odpowiednio 10, 23 i 52 bity mantysy.
|
||
Rozwijając $4/3$, na indeksach parzystych dostajemy bit 0,
|
||
na nieparzystych bit 1. W typach o parzystej ilości bitów
|
||
w mantysie ($Float16$ i $Float64$) na ostatnim indeksie będzie 0.
|
||
Mnożąc wartość $4/3 - 1$ przez $3$ otrzymamy wartość minimalnie
|
||
mniejszą od $1$ Przez co wynik jest ujemny. Z kolei dla typu
|
||
$Float32$ ostatnim bitem będzie 1, co da nam wartość dodatnią.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Twierdzenie Kahana poprawnie liczy epsilon maszynowy,
|
||
jednak trzeba pamiętać o wzięciu modułu z wyniku.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 3}
|
||
|
||
Eksperymentalne sprawdzenie rozmieszczenia liczb
|
||
zmiennopozycyjnych w arytmetyce $Float64$ w języku Julia.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Aby sprawdzić, czy liczby w przedziale $[1, 2]$ są
|
||
równomiernie rozmieszczone można zrobić pętlę,
|
||
w której od $1.0$ do $2.0$ jedną liczbę iterujemy
|
||
dodając do niej krok $\delta = 2^{-52}$, drugą korzystając
|
||
z funkcji $nextfloat()$ jednak jest to bardzo nieefektywna metoda.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Lepszą metodą jest sprawdzenie pierwszej i ostatniej
|
||
liczby z przedziału, w naszym przypadku $nextfloat(1.0)$
|
||
i $nextfloat(2.0)$. Sprawdzamy cechę obu – jeśli są różne,
|
||
wyklucza to równomierne rozmieszczenie liczb. W przeciwnym
|
||
przypadku możemy obliczyć $\delta$ w następujący sposób:
|
||
|
||
\[2^{cecha - 1023} \cdot 2^{-52}\]
|
||
|
||
gdzie 1023 to przesunięcie cechy typu $Float64$, a 52 to rozmiar mantysy.
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
$\begin{array}{|c|c|}
|
||
\hline
|
||
\text{Przedział} & \delta \\ \hline
|
||
\text{[1.0, 2.0]} & \num{2.220446049250313e-16} = 2^{-52} \\
|
||
\text{[0.5, 1.0]} & \num{1.1102230246251565e-16} = 2^{-53} \\
|
||
\text{[2.0, 4.0]} & \num{4.440892098500626e-16} = 2^{-51} \\
|
||
\hline
|
||
\end{array}$
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Dla przedziału [1.0, 2.0] rzeczywiście $\delta = 2^{-52}$,
|
||
z kolei $\delta$ dla przedziałów [0.5, 1.0] i [2.0, 4.0]
|
||
pokazuje, że jest ona zależna od cechy liczb z zakresu
|
||
nad którym się skupiamy. Im bliżej zera jesteśmy tym mniejsza
|
||
jest $\delta$ – zwiększa się dokładność liczb. Analogicznie
|
||
oddalając się od zera tracimy precyzję części ułamkowej –
|
||
przy coraz większych liczbach prawdopodobnie bardziej obchodzi nas część całkowita.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 4}
|
||
|
||
Eksperymentalne znalezienie liczby w arytmetyce $Float64$ w
|
||
przedziale $(1, 2)$ takiej, że $x \cdot (1/x) \neq 1$ oraz
|
||
znalezienie najmniejszej takiej liczby.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Implementacja zadania opiera się na funkcji $nextfloat()$ z
|
||
języka Julia. Zaczynamy od $nextfloat(1.0)$, iterujemy do
|
||
$2.0$. W każdej iteracji liczymy wynik $x \cdot (1/x)$,
|
||
jeśli jest różny od $1.0$ zwracamy $x$ jako wynik.
|
||
Oczywiście jest to również najmniejsza taka liczba.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Najmniejsza taka liczba to $1.000000057228997$. Błędny wynik
|
||
wyrażenia, które zawsze powinno zwracać $1.0$ jest spowodowany
|
||
oczywiście skończoną mantysą w liczbach zmiennoprzecinkowych
|
||
– przez co tracimy precyzję – ale również kolejnością wykonywania
|
||
działań. Gdyby zamienić $x \cdot (1/x)$ na $(x \cdot 1) / x$
|
||
zawsze dostalibyśmy odpowiedni wynik – $x \cdot 1$ nie
|
||
zmieniłoby wartości liczby, a $x / x$ zakładając dobrze
|
||
napisany interpreter lub kompilator zawsze zwróci $1.0$
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 5}
|
||
|
||
Eksperymentalne obliczanie iloczynu skalarnego dwóch wektorów:
|
||
|
||
\begin{gather*}
|
||
x = [2.718281828, -3.141592654, 1.414213562, 0.5772156649, 0.3010299957] \\
|
||
y = [1486.2497, 878366.9879, -22.37492, 4773714.647, 0.000185049]
|
||
\end{gather*}
|
||
|
||
na 4 sposoby:
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
(a) w przód – od pierwszego do ostatniego elementu
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
(b) w tył – od ostatniego do pierwszego elementu
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
(c) od największego do najmniejszego – liczenie częściowych
|
||
sum elementów dodatnich i ujemnych w porządku malejącym względem
|
||
wartości absolutnej liczb, następnie dodanie do siebie sum częściowych
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
(d) od największego do najmniejszego – liczenie częściowych
|
||
sum elementów dodatnich i ujemnych w porządku rosnącym względem
|
||
wartości absolutnej liczb, następnie dodanie do siebie sum częściowych
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
używając typów zmiennopozycyjnych $Float32$ i $Float64$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Oczekiwanym wynikiem iloczynu skalarnego na tych
|
||
dwóch wektorach jest $-1.00657107000000 \cdot 10^{-11}$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Porównanie wyników iloczynu skalarnego przeprowadzonego
|
||
za pomocą powyższych czterech sposobów:
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
Sposób & Wynik dla $Float32$ & Wynik dla $Float64$ \\ \hline
|
||
(a) & -0.4999442994594574 & 1.0251881368296672e-10 \\
|
||
(b) & -0.454345703125 & -1.5643308870494366e-10 \\
|
||
(c) & -0.5 & 0.0 \\
|
||
(d) & -0.5 & 0.0 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Żaden ze sposobów nie dał wyniku bliskiego oczekiwanemu,
|
||
choć sposób (b) w arytmetyce $Float64$ dał wynik dość
|
||
bliski prawdzie. Patrząc na wyniki korzystające z różnych
|
||
sposobów widzimy również, że kolejność wykonywania działań
|
||
może znacznie wpłynąć na poprawność wyniku.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 6}
|
||
|
||
Policzenie w języku Julia w arytmetyce $Float64$ wartości funkcji:
|
||
|
||
\[f(x) = \sqrt{x^2 + 1} - 1\]
|
||
|
||
\[g(x) = x^2 / (\sqrt{x^2 + 1} + 1)\]
|
||
|
||
dla argumentów $x = 8^{-1}, 8^{-2}, 8^{-3}, ...$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Porównanie wyników dla obu funkcji:
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
\begin{table}[h]
|
||
\begin{adjustbox}{max width=\textwidth}
|
||
\begin{tabular}{|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
$x$ & $f(x)$ & $g(x)$ \\ \hline
|
||
$8^{-1}$ & 0.0077822185373186414 & 0.0077822185373187065 \\
|
||
$8^{-2}$ & 0.00012206286282867573 & 0.00012206286282875901 \\
|
||
$8^{-3}$ & 1.9073468138230965e-6 & 1.907346813826566e-6 \\
|
||
$8^{-4}$ & 2.9802321943606103e-8 & 2.9802321943606116e-8 \\
|
||
$8^{-5}$ & 4.656612873077393e-10 & 4.6566128719931904e-10 \\
|
||
$8^{-6}$ & 7.275957614183426e-12 & 7.275957614156956e-12 \\
|
||
$8^{-7}$ & 1.1368683772161603e-13 & 1.1368683772160957e-13 \\
|
||
$8^{-8}$ & 1.7763568394002505e-15 & 1.7763568394002489e-15 \\
|
||
$8^{-9}$ & 0.0 & 2.7755575615628914e-17 \\
|
||
$8^{-10}$ & 0.0 & 4.336808689942018e-19 \\
|
||
$8^{-11}$ & 0.0 & 6.776263578034403e-21 \\
|
||
$8^{-12}$ & 0.0 & 1.0587911840678754e-22 \\
|
||
$8^{-13}$ & 0.0 & 1.6543612251060553e-24 \\
|
||
$8^{-14}$ & 0.0 & 2.5849394142282115e-26 \\
|
||
$8^{-15}$ & 0.0 & 4.0389678347315804e-28 \\
|
||
$8^{-16}$ & 0.0 & 6.310887241768095e-30 \\
|
||
$8^{-17}$ & 0.0 & 9.860761315262648e-32 \\
|
||
$8^{-18}$ & 0.0 & 1.5407439555097887e-33 \\
|
||
$8^{-19}$ & 0.0 & 2.407412430484045e-35 \\
|
||
$8^{-20}$ & 0.0 & 3.76158192263132e-37 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabular}
|
||
\end{adjustbox}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
Już przy $x = 8^{-9}$, $f(x)$ przyjmuje wartość $0.0$,
|
||
którą zachowuje przy mniejszych wartościach. Przy
|
||
wartościach większych od $8^{-9}$ obie funkcje mają
|
||
podobne wartości. $f(x)$ szybciej traci precyzję i
|
||
spada do $0.0$ przez odejmowanie $1.0$ od pierwiastka
|
||
– im mniejsza wartość $x$ tym bliżej $x^2 + 1$ jest $1.0$.
|
||
Przez pierwiastek całe wyrażenie zbliża się jeszcze bardziej
|
||
do $1.0$, od którego również odejmujemy $1.0$.
|
||
Przekształcenie $f(x)$ w $g(x)$ zwalcza ten problem
|
||
poprzez pozbycie się problematycznego odejmowania,
|
||
dzięki czemu tracimy mniej precyzji wykonując działania.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Zad. 7}
|
||
|
||
Obliczanie przybliżonej wartości pochodnej funkcji
|
||
$f(x) = \sin{x} + \cos{3x}$ w punkcie $x_0 = 1$ oraz
|
||
błędów $|f^{'}(x_0) - \widetilde{f^{'}}(x_0)|$ korzystając ze wzoru
|
||
|
||
\[f^{'}(x_0) \approx \widetilde{f^{'}}(x_0) = \frac{f(x_0 + h) - f(x_0)}{h}\]
|
||
|
||
dla $h = 2^{-n}$, gdzie $n = 0, 1, 2, ..., 54$.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Dokładna pochodna $f(x)$ to $f^{'}(x) = \cos{x} - 3\sin{3x}$
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Dokładna wartość pochodnej dla $x_0 = 1$ to $0.11694228168853815$.
|
||
|
||
\begin{longtable}{|c|c|c|c|c|}
|
||
\hline
|
||
$n$ & $h$ & $1 + h$ & $f^{'}(x_0)$ & błąd \\ \hline
|
||
$0$ & 1.0 & 2.0 & 2.0179892252685967 & 1.9010469435800585 \\
|
||
$1$ & 0.5 & 1.5 & 1.8704413979316472 & 1.753499116243109 \\
|
||
$2$ & 0.25 & 1.25 & 1.1077870952342974 & 0.9908448135457593 \\
|
||
$3$ & 0.125 & 1.125 & 0.6232412792975817 & 0.5062989976090435 \\
|
||
$4$ & 0.0625 & 1.0625 & 0.3704000662035192 & 0.253457784514981 \\
|
||
$5$ & 0.03125 & 1.03125 & 0.24344307439754687 & 0.1265007927090087 \\
|
||
$6$ & 0.015625 & 1.015625 & 0.18009756330732785 & 0.0631552816187897 \\
|
||
$7$ & 0.0078125 & 1.0078125 & 0.1484913953710958 & 0.03154911368255764 \\
|
||
$8$ & 0.00390625 & 1.00390625 & 0.1327091142805159 & 0.015766832591977753 \\
|
||
$9$ & 0.001953125 & 1.001953125 & 0.1248236929407085 & 0.007881411252170345 \\
|
||
$10$ & 0.0009765625 & 1.0009765625 & 0.12088247681106168 & 0.0039401951225235265 \\
|
||
$11$ & 0.00048828125 & 1.00048828125 & 0.11891225046883847 & 0.001969968780300313 \\
|
||
$12$ & 0.000244140625 & 1.000244140625 & 0.11792723373901026 & 0.0009849520504721099 \\
|
||
$13$ & 0.0001220703125 & 1.0001220703125 & 0.11743474961076572 & 0.0004924679222275685 \\
|
||
$14$ & 6.103515625e-5 & 1.00006103515625 & 0.11718851362093119 & 0.0002462319323930373 \\
|
||
$15$ & 3.0517578125e-5 & 1.000030517578125 & 0.11706539714577957 & 0.00012311545724141837 \\
|
||
$16$ & 1.52587890625e-5 & 1.0000152587890625 & 0.11700383928837255 & 6.155759983439424e-5 \\
|
||
$17$ & 7.62939453125e-6 & 1.0000076293945312 & 0.11697306045971345 & 3.077877117529937e-5 \\
|
||
$18$ & 3.814697265625e-6 & 1.0000038146972656 & 0.11695767106721178 & 1.5389378673624776e-5 \\
|
||
$19$ & 1.9073486328125e-6 & 1.0000019073486328 & 0.11694997636368498 & 7.694675146829866e-6 \\
|
||
$20$ & 9.5367431640625e-7 & 1.0000009536743164 & 0.11694612901192158 & 3.8473233834324105e-6 \\
|
||
$21$ & 4.76837158203125e-7 & 1.0000004768371582 & 0.1169442052487284 & 1.9235601902423127e-6 \\
|
||
$22$ & 2.384185791015625e-7 & 1.000000238418579 & 0.11694324295967817 & 9.612711400208696e-7 \\
|
||
$23$ & 1.1920928955078125e-7 & 1.0000001192092896 & 0.11694276239722967 & 4.807086915192826e-7 \\
|
||
$24$ & 5.960464477539063e-8 & 1.0000000596046448 & 0.11694252118468285 & 2.394961446938737e-7 \\
|
||
$25$ & 2.9802322387695312e-8 & 1.0000000298023224 & 0.116942398250103 & 1.1656156484463054e-7 \\
|
||
$26$ & 1.4901161193847656e-8 & 1.0000000149011612 & 0.11694233864545822 & 5.6956920069239914e-8 \\
|
||
$27$ & 7.450580596923828e-9 & 1.0000000074505806 & 0.11694231629371643 & 3.460517827846843e-8 \\
|
||
$28$ & 3.725290298461914e-9 & 1.0000000037252903 & 0.11694228649139404 & 4.802855890773117e-9 \\
|
||
$29$ & 1.862645149230957e-9 & 1.0000000018626451 & 0.11694222688674927 & 5.480178888461751e-8 \\
|
||
$30$ & 9.313225746154785e-10 & 1.0000000009313226 & 0.11694216728210449 & 1.1440643366000813e-7 \\
|
||
$31$ & 4.656612873077393e-10 & 1.0000000004656613 & 0.11694216728210449 & 1.1440643366000813e-7 \\
|
||
$32$ & 2.3283064365386963e-10 & 1.0000000002328306 & 0.11694192886352539 & 3.5282501276157063e-7 \\
|
||
$33$ & 1.1641532182693481e-10 & 1.0000000001164153 & 0.11694145202636719 & 8.296621709646956e-7 \\
|
||
$34$ & 5.820766091346741e-11 & 1.0000000000582077 & 0.11694145202636719 & 8.296621709646956e-7 \\
|
||
$35$ & 2.9103830456733704e-11 & 1.0000000000291038 & 0.11693954467773438 & 2.7370108037771956e-6 \\
|
||
$36$ & 1.4551915228366852e-11 & 1.000000000014552 & 0.116943359375 & 1.0776864618478044e-6 \\
|
||
$37$ & 7.275957614183426e-12 & 1.000000000007276 & 0.1169281005859375 & 1.4181102600652196e-5 \\
|
||
$38$ & 3.637978807091713e-12 & 1.000000000003638 & 0.116943359375 & 1.0776864618478044e-6 \\
|
||
$39$ & 1.8189894035458565e-12 & 1.000000000001819 & 0.11688232421875 & 5.9957469788152196e-5 \\
|
||
$40$ & 9.094947017729282e-13 & 1.0000000000009095 & 0.1168212890625 & 0.0001209926260381522 \\
|
||
$41$ & 4.547473508864641e-13 & 1.0000000000004547 & 0.116943359375 & 1.0776864618478044e-6 \\
|
||
$42$ & 2.2737367544323206e-13 & 1.0000000000002274 & 0.11669921875 & 0.0002430629385381522 \\
|
||
$43$ & 1.1368683772161603e-13 & 1.0000000000001137 & 0.1162109375 & 0.0007313441885381522 \\
|
||
$44$ & 5.684341886080802e-14 & 1.0000000000000568 & 0.1171875 & 0.0002452183114618478 \\
|
||
$45$ & 2.842170943040401e-14 & 1.0000000000000284 & 0.11328125 & 0.003661031688538152 \\
|
||
$46$ & 1.4210854715202004e-14 & 1.0000000000000142 & 0.109375 & 0.007567281688538152 \\
|
||
$47$ & 7.105427357601002e-15 & 1.000000000000007 & 0.109375 & 0.007567281688538152 \\
|
||
$48$ & 3.552713678800501e-15 & 1.0000000000000036 & 0.09375 & 0.023192281688538152 \\
|
||
$49$ & 1.7763568394002505e-15 & 1.0000000000000018 & 0.125 & 0.008057718311461848 \\
|
||
$50$ & 8.881784197001252e-16 & 1.0000000000000009 & 0.0 & 0.11694228168853815 \\
|
||
$51$ & 4.440892098500626e-16 & 1.0000000000000004 & 0.0 & 0.11694228168853815 \\
|
||
$52$ & 2.220446049250313e-16 & 1.0000000000000002 & -0.5 & 0.6169422816885382 \\
|
||
$53$ & 1.1102230246251565e-16 & 1.0 & 0.0 & 0.11694228168853815 \\
|
||
$54$ & 5.551115123125783e-17 & 1.0 & 0.0 & 0.11694228168853815 \\
|
||
\hline
|
||
\end{longtable}
|
||
|
||
Najdokładniejszy wynik jest dla $n = 28$, $h = 2^{-28}$,
|
||
dokładnie po środku wartości testowanych (jeśli zignorujemy
|
||
54, dla którego wynik jest identyczny do 53). Idąc w górę lub w dół
|
||
błąd jest coraz większy, dla $n = 53$ dochodząc do wartości pochodnej.
|
||
|
||
\vspace{0.25cm}
|
||
|
||
Wzięcie zbyt dużego $h$ (zbyt małego $n$) powoduje ogromny
|
||
błąd z definicji pochodnej, którą jest granica wzoru
|
||
wykorzystanego w tym zadaniu przy h dążącym do 0. Przy coraz
|
||
mniejszych $h$ (coraz większych $n$) na papierze zbliżamy się
|
||
do poprawnej wartości, ale w rzeczywistości ograniczona
|
||
precyzja liczb zmiennopozycyjnych w standardzie
|
||
IEEE 754 powoduje zwiększanie się błędu, lecz nie do
|
||
takich rozmiarów jak dla pierwszych kilku $n$.
|
||
Maksymalny błąd po przekroczeniu $n = 28$ otrzymujemy
|
||
przy $n = 53$, gdzie $h < \varepsilon$ w precyzji $Float64$. Wtedy
|
||
|
||
\[x_0 + h = x_0 = 1\]
|
||
|
||
a we wzorze na pochodną
|
||
|
||
\[\frac{f(x_0 + h) - f(x_0)}{h} = \frac{f(x_0) - f(x_0)}{h} = \frac{0}{h} = 0\]
|
||
|
||
zatem dla $n \geq 53$ błąd będzie zawsze równy dokładnej wartości pochodnej.
|
||
|
||
\vspace{0.5cm}
|
||
|
||
\textbf{Wnioski z listy}
|
||
|
||
Liczby zmiennopozycyjne w standardzie IEEE 754 mają skończoną
|
||
precyzję, co przy liczbach bliskich zeru powoduje błędy. Pisząc
|
||
kod operujący na tych liczbach musimy pamiętać o tym fakcie
|
||
i wybrać odpowiedni typ do trzymania danych lub zastanowić
|
||
się nad trzymaniem ich w typach całkowitych, np. waluty zamiast
|
||
w liczbie zmiennopozycyjnej trzymać w dwóch liczbach całkowitych.
|
||
|
||
\end{document}
|